Home

Taalinclusie in het jeugdwerk: wat bedoelen we eigenlijk?

Taalinclusie in het jeugdwerk: wat bedoelen we eigenlijk?

professionele jeugdwerker   |  10 JUNE 2025

Taal speelt een belangrijke rol in het jeugdwerk. Maar wat bedoelen we als we spreken over taalinclusie, taalstimulering of een talige begeleidingshouding? En hoe zorg je ervoor dat elk kind kan meedoen, ook als het Nederlands nog niet vlot lukt?

In ons filmpje “Hoe zorg je voor taalkansen Nederlands?” ontdek je hoe kleine aanpassingen in je aanpak een groot verschil maken. Samen met vier sterke partners tonen we hoe taal en spel hand in hand kunnen gaan:.

  • Vlaamse Dienst Speelpleinwerk & Speelplein De Piereman (Grimbergen) 
  • Chirojeugd Vlaanderen & Chiro Atrejoe (Aalst) 
  • Groep INTRO & Buurthuis 1601 (Ruisbroek) 
  • Formaat & Jeugdhuis Sojo (Leuven)

Bekijk het filmpje: 

Wat betekenen die woorden nu eigenlijk?

Taalinclusie

Een taalinclusieve werking sluit niemand uit op basis van taal. Je creëert een omgeving waarin iedereen – ongeacht thuistaal of taalniveau – zich welkom voelt en actief kan deelnemen.

Taalstimulering

Je stimuleert taal door kansen te creëren om Nederlands te horen, te gebruiken en ermee te experimenteren. Niet door taallessen te geven, wel door taal te verweven in spel, interactie en begeleiding.

Taalkans

Een taalkans is elk moment waarop kinderen of jongeren het Nederlands op een spontane manier kunnen oefenen. Denk aan samen spelen, een speluitleg krijgen, iets mogen vertellen of iets uitleggen aan anderen.


Webinar in de kijker: Talige begeleidershouding voor begeleiders van vakantiewerkingen

Hoe ga je om met een grote talendiversiteit? Hoe zorg je ervoor dat alle kinderen meespelen, ook als taal een drempel is? En hoe kan je tijdens het begeleiden van een activiteit taal stimuleren?

  • Dinsdag 24 juni, 20u - 21u15 (online) 
  • Een initiatief van vzw De Rand 
  • Leer hoe je van het Nederlands een leuke speeltaal maakt!