Spelenderwijs Frans leren met vzw FRAVOOL
Spelenderwijs Frans leren met vzw FRAVOOL
Taal
We spraken met de initiatiefnemers over hun unieke aanpak, hun missie en hun groeiende impact.
Wie zijn jullie?
Wij zijn vzw FRAVOOL ! Wij bieden spelenderwijs taalactiviteiten Frans aan voor kinderen van 5 tot 10 jaar, nog voordat ze Frans op school krijgen. Wij zijn leerkrachten die het belangrijk vinden dat kinderen van jongs af aan in aanraking komen met Frans — we benutten de jaren van spontane taalverwerving optimaal.
Wat maakt jullie uniek in België?
Toen we in 2017 startten, bestond er geen methode waar wij als leerkrachten enthousiast van werden. Dus ontwikkelden we er zelf één, met eigen liedjes, spelletjes en materialen. We hebben ook bestaande jeugdbeweging-spelletjes verfranst, zodat kinderen op een speelse manier woordenschat en eenvoudige zinnetjes leren. Enkele voorbeelden vind je op ons Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/@fravool
Hoe pakken jullie taalstimulering aan?
Kinderen mogen tijdens pauzes in het Nederlands vertellen over hun verjaardagsfeestje of andere dingen, maar basiszinnetjes zoals “mag ik naar het toilet”, “mag ik een koekje” of “mag ik mijn trui uitdoen” vragen ze in het Frans. Zo stimuleren we hen om in het Frans te denken en korte zinnetjes te maken, zodat ze merken dat ze met basiswoordenschat al veel kunnen bereiken.
We bouwen dit stelselmatig op: eerst een passieve fase, waarin kinderen de taal opnemen via prenten, gebaren en mimiek — net zoals een baby die leert luisteren voordat hij zelf praat. Daarna schakelen we over naar een actieve fase. Bijvoorbeeld “tu veux de l’eau ou du lait?” of - bij het uitchecken na een kampdag - "tu vas rester ou partir ?" De kinderen worden aangemoedigd om antwoorden te geven zoals: "je vais partir. Au revoir/à demain". We zorgen altijd dat kinderen zich comfortabel voelen. Als een kind er nog niet klaar voor is, is dat helemaal oké. Over het algemeen voelen kinderen zich snel op hun gemak: de sfeer zit goed en ongedwongen.
Jullie zijn leerkrachten van opleiding maar zijn toch eerder een jeugdwerkorganisatie? Hoe werkt dat? Hoe gaan jullie methodisch aan de slag met kinderen en jongeren?
Wij zijn leerkrachten met ervaring met kinderen, en de meesten van ons hebben zelf vroeger in een jeugdbeweging gezeten. We zijn iets ouder dan de gemiddelde jeugdwerkgroep, maar nog steeds jeugdig: we leven ons graag uit met de kinderen tijdens schoolvakanties. We zijn ook fysiek actief, want bewegenderwijs leren (movement integrated learning) is een belangrijke aanpak in onze werking. Daarnaast zijn velen van ons mama’s, daarom begrijpen we eens te meer hoe het voelt voor de ouders om hun kinderen op kamp te sturen. Ze worden zeker wel in de watten gelegd.
Waar zijn jullie trots op?
We zijn trots dat we uit het niets iets hebben opgezet dat écht werkt. Inmiddels hebben we meer kandidaat-kinderen dan lesgevers. Een oproep dus: wie zich geroepen voelt om mee te werken aan dit project, mag zich zeker bij FRAVOOL ! melden!
Jullie organisatie biedt taalclubs, kampjes én opleidingen aan. Wat is het verschil?
Naast onze 3-daagse kerstkampjes en 5-daagse paas- en zomerkampen (allemaal externaat), organiseren we ook taalateliers op zaterdagochtend in Mechelen. Het concept blijft hetzelfde: tijdens het kamp combineren we taalateliers in de voormiddag met creatieve, sportieve en speelse activiteiten in de namiddag. Op zaterdag brengen we die twee luiken samen in twee sessies van telkens 1 uur en 20 minuten.
Daarnaast bieden we taalateliers Frans op school aan tijdens de naschoolse opvang, in samenwerking met de school. De kinderen komen zo op een laagdrempelige manier in aanraking met het Frans en worden gestimuleerd om zelf te interageren in de taal.
Vanaf 2026 breiden we ons aanbod uit met opleidingen rond taalverwerving, afgestemd op specifieke thema’s en leeftijdscategorieën. Tijdens deze vormingen krijgen deelnemers concrete tips & tricks om een vreemde taal op een natuurlijke en motiverende manier aan te bieden. Ze ervaren zelf hoe het is om ondergedompeld te worden in een onbekende taal, zodat ze aan den lijve ondervinden wat werkt — en wat niet
Hoe kijken jullie naar taal in de Belgische samenleving?
België heeft drie landstalen, en taal is altijd belangrijk geweest. Met de opkomst van digitale hulpmiddelen zouden sommigen kunnen denken dat deze persoonlijke taalkennis vervangen. Wij blijven geloven in persoonlijk contact. Kinderen leren efficiënter een vreemde taal als ze er van jongs af aan live mee in aanraking komen, en dit legt waardevolle hersenverbindingen.
We dromen er ook van om in Wallonië taalactiviteiten Nederlands aan te bieden, zodat we hopelijk bijdragen aan een tweetalige generatie.
Tot slot: wat willen jullie de lezers nog meegeven?
We kunnen uren vertellen over onze aanpak en het plezier dat we beleven. Maar wie graag een echte inkijk wil in onze werking, nodigen we graag uit voor onze opleidingen. Wie weet wordt iemand geprikkeld om een stap richting tweetalig België te zetten!