Home

Goede praktijk: Buurtwerk 't Lampeke versterkt kinderen en gezinnen

Goede praktijk: Buurtwerk 't Lampeke versterkt kinderen en gezinnen

Taal

Taalplezier in de buurt: hoe buurtwerk ’t Lampeke kinderen en gezinnen versterkt

Voor buurtwerk ’t Lampeke in Leuven is taalstimulering al jarenlang een rode draad. Meer bepaald vanuit hun kinderwerking Fabota zetten ze sterk in op taalplezier en op het versterken van de taalvaardigheid van kinderen én hun ouders. Het is geen tijdelijk project of losse activiteit, maar zit verweven in het DNA van de werking.

Taal als hefboom

Buurtwerk 't Lampeke gelooft dat taal een hefboom is om deel te nemen aan school, buurt en samenleving. Daarom integreren ze taal en verhalen in alles wat ze doen. Van speelse leesactiviteiten tot creatieve projecten met kinderen, en van Nederlandse les voor ouders tot het samen bouwen aan een rijke taalomgeving, o.a. in hun bibliotheek.

Inspirerende initiatieven 

Doorheen de jaren zetten ze heel wat initiatieven op:

  • Lezen is leuk: enkele jaren geleden maakten ze de brochure “Lezen in de zomer is leuk” en lanceerden ze de website www.lezenisleuk.be, vol inspiratie om samen met kinderen te lezen. 
  • Leesmaatjes: zowel tijdens het schooljaar als in de zomervakantie koppelen ze kinderen aan vrijwillige leesmaatjes, die in de werking verhalen komen vertellen aan kinderen. Zo wordt lezen niet enkel oefenen, maar ook gezellig samen ontdekken. 
  • Kinderreporters: samen met Link in de Kabel vzw zetten ze kinderen in hun kracht als schrijvers en fotografen. Kinderen brengen zo verhalen uit de buurt in de buurtkrant en in het jeugdmagazine Kabaal. In 2023-2024 gingen kinderreporters bijvoorbeeld op pad rond thema’s als de wijkpolitie, Tejo, de kringwinkels, de verkiezingen en ‘Is er een dokter in de zaal?’. 
  • Ouders betrekken: Ze voorzien Nederlandse les voor ouders, zodat ook zij sterker in hun schoenen staan en taalplezier een plek krijgt binnen het gezin. Maar ook tijdens de oudergroepen is Nederlands de voertaal en wordt er op een betrokken manier vertaald, daar waar nodig. 
  • Brugfiguren en scholen: via actieve samenwerking met buurtscholen en dankzij de inzet van brugfiguren versterken ze de band tussen gezinnen, onderwijs en buurtwerk. 

Brede ondersteuning

Taalstimulering is geen afzonderlijk project. Het is een samenhangend geheel van kleine en grote initiatieven: voorlezen in de bibliotheek, verhalen maken en delen, huiswerk ondersteunen, met kinderen en ouders samen taal ontdekken. Tot voor kort kon de werking hiervoor rekenen op een projectmedewerker die zich exclusief op taal focuste. Dit was financieel echter niet meer mogelijk, maar natuurlijk blijven ze als team verder bouwen aan een rijke taalwerking.

Blik naar buiten 

Dat deze aanpak inspirerend werkt, blijkt ook uit de aandacht die ze kregen in het tijdschrift Kleuters en ik met het artikel “Meer dan een huiswerkklas”, waarin Karin Nelissen van buurtwerk ’t Lampeke in gesprek ging over hun visie en aanpak.

Waarom dit nodig is!

Voor veel kinderen en gezinnen waarmee deze organisatie werkt, is taalstimulering cruciaal. Het opent deuren: naar succes op school, naar ontmoeting in de buurt, naar meedoen in de samenleving. Daarom blijft de buurtwerking, ook in financieel onzekere omstandigheden, investeren in taalplezier. Daardoor is taal geen vak of opdracht, maar een dagelijkse bron van verbinding in buurtwerk ’t Lampeke.