Home

Het belang van beeldvorming en representatie

Het belang van beeldvorming en representatie

Toegankelijkheid - Handicap | Beperking - Migratieachtergrond

16% van alle inwoners van België zijn jonger dan 18. Maar in de Vlaamse media komen ze maar 3% van de tijd in beeld. Jongeren met een migratieachtergrond en jongeren of met een beperking komen vaak nog minder op televisie en radio. En als het wel gebeurt, dan staat het beeld vaak bol van de clichés. 

We laten enkele jongeren hun mening geven over wat goed en niet goed loopt: 

Op de bank en toch meespelen

Wat je hier ziet: In de BBC-docu ‘A royal Team Talk, Tackling Mental Health’ zie je de Britse prins William praten over emoties en psychisch welzijn. Hij, ex-militair. In een mannenkleedkamer. Omringd door bekende voetballers. William vertelt over het verlies van zijn mama en hoe hij later als piloot moest omgaan met de dood. De sporters delen hun verhalen: over gepest worden, over depressie na een blessure …

Wat Jad daarvan vindt: “Uitsluitend mannen in een uitsluitend mannenomgeving, pratend over iets waar mannen nog te weinig over praten. Ook zwarte jongens. Dat is het sterke aan dit beeld. Rolmodellen uit een supercompetitieve mannenwereld doorbreken taboes. Hier staan geen vrouwen op deze foto, en toch zie je aan deze foto dat mannen ook willen bijdragen aan een wereld waarin machismo niet overwint.”

Goeiemorgen papa! 

Wat je hier ziet: Een papa en zijn zoon poetsen vrolijk samen hun tanden in een promoclip voor Ketnet Junior.

Wat Sarah daarvan vindt: “Papa en het zoontje beleven duidelijk heel wat plezier bij deze dagdagelijkse routine. Hier neemt de papa de zorgende rol op zich en dat wordt getoond als supernormaal. Door de nadruk hier niet op te leggen, passeren we dit beeld, normaliseren we het en gaan we verder met ons leven. Weg stereotypen, heerlijk! Want terecht: de meeste papa’s zitten niet meer op de achterbank van het leven van hun kinderen. Graag meer van dat: alleenstaande ouders, huishoudens met meerdere generaties, gezinnen met twee mama’s of papa’s, … verdienen een plek in de beelden en debatten van de huidige Vlaamse media.”

Alles op een hoopje 

Wat je hier ziet: Een tweet van Geert Noels, van 10 januari 2019, met een foto van een verlaten festivalcamping vol afval. Met de hashtag #brossenvoorhet klimaat, cynisch gebruikt. 

Wat Clara daarvan vindt: “Met één foto werd geprobeerd om de motivatie van de klimaatspijbelaars onderuit te halen. En dat is flauw. En neemt niet serieus wat er wel oprecht leeft. Jongeren toonden dit jaar meer dan ooit politiek bewustzijn, als actieve burgers. Ze kwamen op voor het klimaat en voor hun toekomst. Blindstaren op dat ‘spijbelen’ is niet slim. Dit is het baanbrekende actievoeren, zoals in mei ’68, dat een kantelpunt zal blijken in de geschiedenis. En daar hoorde altijd wat rebellie bij. Waar is dat draagvlak? Hier is dat draagvlak!”

In de spiegel 

Wat je hier ziet: Een witte man die vrijwilligerswerk doet in Afrika neemt een selfie met enkele kinderen.

Wat Lieven daarvan vindt: “Mensen met een migratie-achtergrond laten ons nadenken over ons koloniaal verleden. En terecht. We mogen niet langer paternalistisch denken, praten en doen. ‘Voluntourists’ lijken dat nog niet door te hebben: ze gaan vrijwilligerswerk doen om ‘iets goed te doen voor mensen in nood’. Maar landen buiten West-Europa en Noord- Amerika hebben geen ‘hulp bij hun ontwikkeling’ nodig. Integendeel: we negeren door dit beeld dat deze economieën de westerse, kapitalistische economie uitdagen. Beelden waarop witte mensen staan die arme, zwarte kindjes helpen, zijn passé.” 


Hoe kan je als jeugdorganisatie mee zorgen voor de juiste beeldvorming?

Vermijd stereotypen 

Doe je een prinsessenkamp? Gebruik een foto van een meisje met zwart kroezelhaar in een ridderoutfit of een jongetje in een mooie jurk.

Doe niet alsof 

Je foto of filmpje moet meer diversiteit uitstralen? Plak er dan niet gewoon een kind met een migratie-achtergrond of in een rolstoel tussen, om het beeld te laten kloppen. Dat voelt onnatuurlijk. Laat hen op een normale manier aanwezig zijn in wat jullie doen. Die beelden zijn echter.

Vraag feedback aan jongeren zelf 

Je campagne richt zich op een doelgroep, bv. niet-hetero-jongeren? Test je teksten en verwoordingen.