Home

Hoe begeleid je een geslaagde ontmoetingsactiviteit?

Hoe begeleid je een geslaagde ontmoetingsactiviteit?

Ontmoeting opzetten

Een ontmoetingsactiviteit effectief begeleiden, verschilt niet zo sterk van het begeleiden van een gewone activiteit. Wel zijn er een aantal aandachtspunten waarbij je als beroepskracht je begeleiding best in ondersteunt. 

Correcte begeleidershouding

Als begeleider sta je bewust meer midden in de groep en begeleid je de groepsvorming. Je bewaakt voortdurend de emotionele veiligheid en grijpt in waar nodig. Een slechte ervaring kan leiden tot nieuwe kwetsuren bij kinderen en jongeren in een kwetsbare positie. Daarom is een goede begeleidershouding essentieel. 

Conflicten

Er kunnen conflicten ontstaan. Conflict kan voor sommige deelnemers een negatieve ervaring betekenen, maar kan met een juiste aanpak ook net een leermoment zijn om de werking of activiteit inclusiever te maken. Maak hier als begeleider letterlijk en figuurlijk ruimte voor om er een plaats aan te geven, zowel tijdens als na de activiteit en bij de evaluatie. 

Verschillende referentiekaders 

Er bestaan verschillende referentiekaders. Wees je bewust van je eigen referentiekader en van de werking van bepaalde privileges. Zo zie je welke rol privileges kunnen spelen in je eigen omgang met kinderen en jongeren en welk effect privileges kunnen hebben op hoe deelnemers naar de begeleiders kijken. Soms kan je onverwacht reacties krijgen op bepaalde acties. Voorzie daarom ruimte voor emoties, onverwachte wendingen of een ander verloop van de activiteit.

Veiligheid creëren 

Forceer niemand en laat deelnemers de keuze om niet (onmiddellijk) mee te doen. Blijf wel zoeken naar hoe je kinderen en jongeren kan ondersteunen en stimuleren om contacten te leggen die voor henzelf veilig en werkbaar zijn.