Home

Verbindingsambassadeurs: de bevindingen

Verbindingsambassadeurs: de bevindingen

Ontmoeting opzetten - Inclusie

In de periode van maart 2021 tot februari 2023 ondersteunde de Vlaamse overheid negentien projecten van Verbindingsambassadeurs voor het jeugdwerk. Dit initiatief, gesteund door de Vlaamse ministers van Samenleven en Jeugd, had als hoofddoel om alle kinderen en jongeren gelijke kansen te bieden in het jeugdwerk, ongeacht hun achtergrond. 


Het eindrapport van dit onderzoek, gemaakt door Kris De Visscher en Debby De Ruyter van het Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk van de Karel de Grote Hogeschool (KdG), biedt waardevolle inzichten en beleidsaanbevelingen voor de toekomst van jeugdwerk en inclusief beleid. 

Verbindingsfiguren als de sleutel

Verbindingsambassadeurs hebben zes strategieën om de afstand tot vrije tijd en jeugdwerk te verkleinen. Ze legden speciale nadruk op jonge nieuwkomers, tieners, jongeren, en duurzame inclusie. Want laat het de jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie nu net zijn die extra veel stress ervaren en net nood hebben aan een plek waar ze tot rust kunnen komen, hun talenten kunnen ontdekken en zichzelf kunnen zijn en dat kan dus in het jeugdwerk.

Jongeren die tot het jeugdwerk geraken daarvan zien we dat ze vrienden maken, hierdoor een netwerk uitbouwen en meekunnen enten op andere jongeren hun leefwereld in naar school gaan, hobby's doen,... Ze raken sneller mee in de stroom waar zij als jongeren zich thuis voelen.

De rol van de verbindingsambassadeur is om een vertrouwensband op te bouwen met jongeren, hun talenten ontdekken en deze benoemen en ze stap voor stap toeleiden naar een vrijetijdsbesteding die bij hun past. Hiervoor is contact met ouders, eventueel ook de school of andere opvoedingsverantwoordelijken mee nodig. 

Inclusief jeugdwerk

Het rapport benadrukt het belang van vertrouwen, vrijheid, omkadering en continuïteit voor een inclusief jeugdwerklandschap dat elke jongere verwelkomt, zowel georganiseerd als in ongeorganiseerde vrije tijd. 

Ook dat is een taak van de verbindingsambassadeur; een coach zijn waarin ze jeugdverenigingen aanmoedigen en ondersteunen een laagdrempelige werking uit te bouwen.

De beleidsmatige nood rond dit thema

En beleidsmatig te kijken waar er knelpunten zitten in de samenleving van bijvoorbeeld een stad/gemeente waar de verbindingsambassadeur actief is en hier per instantie oplossingen rond aanreiken om op lange termijn succes te boeken.

Hoe kijken we verder naar dit project voor de toekomst?

  1. Inspiratie voor lokale besturen en jeugdwerkorganisaties:
    De Vlaamse overheid moet lokale besturen en jeugdwerkorganisaties inspireren met de strategieën en aanpak van Verbindingsambassadeurs. 

  2. Focus op menselijk contact:
    Toegankelijkheid moet gebaseerd zijn op menselijk contact en vertrouwen, niet alleen op marketing of organisatorische maatregelen. 

  3. Leefwereldgerichte kijk:
    Een brede visie op vrijetijdsparticipatie moet diverse vormen van vrijetijdsbesteding ondersteunen, zowel in homogene als heterogene groepen. 

  4. Samenleven in diversiteit:
    Een ontspannen kijk op diversiteit en inclusie is essentieel, met aandacht voor sociale rechtvaardigheid en inclusie in alle beleidsdomeinen.

  5. Prioritaire aandacht in het beleid:
    Het Jeugd- en Kinderrechtenbeleidsplan moet prioritaire aandacht besteden aan gelijke participatiekansen in de vrije tijd voor kinderen en jongeren. 

  6. Ondersteuning van jeugdverenigingen:
    Subsidies en erkenning moeten gericht zijn op de inspanningen van jeugdverenigingen op het gebied van gelijke kansen en diversiteit, vooral op lokaal niveau. 

Conclusie

Het rapport van Verbindingsambassadeurs biedt niet alleen een kijk op succesvolle strategieën voor inclusief jeugdwerk, maar ook concrete aanbevelingen voor een beleid dat gelijke kansen en diversiteit in de vrije tijd van kinderen en jongeren waarborgt. Het vormt een leidraad voor toekomstige initiatieven en beleidsontwikkelingen die jongeren van alle achtergronden omarmen en ondersteunen in hun vrijetijdsbesteding.