Home

Hoe leg ik contact met kinderen en jongeren met een migratieachtergrond?

Hoe leg ik contact met kinderen en jongeren met een migratieachtergrond?

Migratieachtergrond

Het is niet altijd gemakkelijk om contact te leggen gezinnen met een migratieachtergrond. Vaak omdat zowel de kinderen als de ouders het aanbod niet kennen. Nochtans zijn de ouders heel belangrijk om mee te nemen in de zoektocht naar vrijetijdsbesteding voor het kind. 

Een brugfiguur uitnodigen of met hun samenwerken kan de drempel verlagen. Brugfiguren zijn mensen die veel contacten hebben met gezinnen en een vertrouwensband hebben opgebouwd met hen. Dit kan een leerkracht zijn, een andere ouder, iemand uit het buurtcentrum waar veel mensen met een migratieachtergrond komen… Deze persoon kan hen introduceren tot je. 

Het loont om een huisbezoek te doen bij gezinnen die je het concept jeugdwerk, sport en cultuur niet goed kennen. Dit werkt beter dan een poster of brochure af te geven. Zo kan een gezin ook een gezicht plakken op de en wordt die stap naar je vereniging weer kleiner. Nodig de ouders ook uit om te komen kijken naar je activiteiten, zodat ze hier een beeld van krijgen.

Samenwerkingen tussen verschillende en is ook een goede manier om je vereniging gekender te maken. Bijvoorbeeld: je kan als lokale vereniging ook contact leggen met een vereniging die specifiek focust op kinderen met een migratieachtergrond of met een asielcentrum. Ook via scholen kan je vaak kinderen bereiken die je anders niet zou vinden. Je kan eens tijdens een middagpauze op school een spel spelen met verschillende kinderen op de speelplaats om hen aan te moedigen om aan vrijetijdsbesteding te doen. Hieronder vind je voorbeeld van een samenwerking. 

Niet alle kinderen en jongeren met een migratieachtergrond komen toe met hun gezin of hebben niet de kans om onmiddellijk in een gezinssituatie op te groeien. Ze komen bijvoorbeeld terecht in een opvangcentrum. Ook voor hen is de weg naar vrijetijd vinden noodzakelijk en zeker niet evident. Ook hier is samenwerking met Fedasil een interessante piste om je vereniging er te tonen. 

Jeugdhuis uit Molenbeek op bezoek bij scouts van Hever 

De jongeren van jeugdhuis Centrum West (D’Broej) gingen op bezoek bij de scouts van Hever. Hier beleefden ze een andere namiddag dan gewoonlijk. De bedoeling van deze ontmoeting was om jongeren bij elkaar te brengen die normaal gezien niet met elkaar in contact zouden komen.  

Je kan ook bewust meer in de buurt gaan activiteiten organiseren gezinnen wonen met een migratieachtergrond. Zo maak je je vereniging zichtbaar bij andere doelgroepen. Er zijn verenigingen die enkel daarop inzetten. Dit zijn vindplaatsgerichte verengingen. Zij gaan actief opzoek naar jongeren die op eigen houtje de weg niet vinden naar het jeugdwerk, andere vrijetijdsdiensten of hulpverlening. Ze gaan ook specifiek zoeken naar die jongeren die het jeugdwerk nu nog weinig of niet bereikt.  

Via deze link kan je meer getuigenissen vinden rond samenwerkingen binnen de vrijetijdssector: https://ambrassade.be/nl/toolbox-diversiteit/ontmoeting-opzetten/good-practices

Hoe maak je je vereniging toegankelijk voor jongeren met een migratieachtergrond?

Verschillende kleine aanpassingen in je vereniging kunnen ervoor zorgen dat jongeren met een migratieachtergrond zich goed voelen binnen de vereniging. Dit hoeven zeker geen grote zaken zijn. Het belangrijkste blijft om in gesprek te gaan met een kind of jongere en samen te zoeken naar hoe die zich het best voelt in jouw vereniging. Hieronder vind je een paar suggesties waar je alvast rekening mee kan houden als je je vereniging laagdrempeliger wil maken voor kinderen en jongeren met een migratieachtergrond.  

  • Het opbouwen van een vertrouwensband is essentieel. 
  • Hou rekening met de eetcultuur. Zorg bijvoorbeeld voor een halaloptie, wanneer jullie eten voorzien tijdens een activiteit. 
  • Het is niet voor iedereenevident vinden om activiteiten te doen samen tussen verschillende genderidentiteiten. Je zou bijvoorbeeld activiteiten apart kunnen voorzien. Ga hier vooral in gesprek met het kind en hun voogd/ouder(s) wat mogelijk is en wat niet.
  • Activiteiten binnen de vrijetijd vinden vaak plaats op zaterdag of zondag. Voor veel kinderen passen deze momenten moeilijk. Ze gaan bijvoorbeeld op bezoek bij familie, moeten thuis een handje helpen, gaan naar de moskee… Je zou als kunnen kiezen om activiteiten te organiseren op woensdagnamiddag of na de schooluren
  • Als een kind of jongere die naar je komt weinig of geen Nederlands begrijpt en/of spreekt zorgt dit voor extra drempels. In onze rubriek Taal vind je ondersteuningsmaterialen.

Ben je op zoek naar meer tips om culturele drempels weg te werken? Neem dan een kijkje op de website Wereldspelers.